zondag 15 mei 2022

Venloop 10K


Voorbereiding:
Endlich mal wieder! Als een dolle koe die de lentewei betreedt, loop ik de afgelopen weken door mijn eigen heuvelland. Na een periode van het hardlopen missen, mijmeren over wat ooit was en in grote vertwijfeling soms wegkwijnende, heeft de linkerachilles er min of meer plots ook weer vertrouwen in; het moest maar eens afgelopen zijn. Met dank aan fysio Bas voor de bemoediging en steun gedurende maanden, waarin ik veel twijfel heb doorstaan. Des de mooier het genieten van zomaar een verlaten holle weg ergens bij Bruisterbosch tussen de dassenburchten, waar het ruikt naar daslook en mijn gedachten de vrije loop gaan. Voel me de koning, dat het weer kan. Nu consolideren en verstandig opbouwen.

Alle pijlen zijn dit loopjaar gericht op de pre-corona inschrijving van NY, de ganse, begin november. Om het juiste trainingsschema te kiezen is de een 10K nulmeting wel handig en laat ik ook nog een 2 jaar oude inschrijving van Venlo op de plank hebben liggen... Beetje op snelheid getraind afgelopen week en het doel is 4.15 gemiddeld te halen, richttijd 42.30. Realistisch? De omstandigheden zullen pittig zijn gezien de hoge temperaturen (27 graden voorspeld), maar de doorkomst op 10km in mijn laatste krachtmeting (Berlijn 2021 in 42.16) geeft enig houvast. Eerst nog een feestje overleven bij neef Bram in Utrecht...

Verslag: Met nog wat alcohol in het bloed begin ik in de auto vast met hydrateren; isotoon voor de zouten. Goed gemutst ga ik in mijn eentje (toch steeds meer die geboren einzelgänger) op het gemakje tuffen naar stadion de Koel om te parkeren. De weg weet ik er wel, nu de 4x hier. Vandaag 53 lentes jong, weer een ringetje erbij en bijna M55... Verheugen op het uiteten vanavond met alle kinderen & Gosia.

De wedstrijd dan. Met de iets te hippe feloranje wedstrijdschoen, scheelt toch bijna 100 gram (...), loop ik ruim op tijd richting Julianapark. Een spontaan treffen met Jean-Jacques, dorpsgenoot en ook 10K loper; daarna de warming-up. De drukte in het centrum bij de start blijft uniek hier in Venlo, wat een sfeer. Ik loop een aardig tempo en voel dat de hartslag al direct hoog zit. Met veel vertrouwen houd ik dat tot km 5/6 vol en voelen de benen sterk. In het groepje waarin ik loop gaat het enig moment te langzaam en moet ik versnellen. Maar dat gaat niet van harte. Het lopen gaat nog steeds goed, maar er is geen surplus om bij te zetten. Zo kom ik uiteindelijk uit waarop ik was vertrokken, rond de 42.30 in 4.15 gemiddeld. Ondanks de hele warme dag dus ook. Een mooie bevestiging om dit in relatief korte tijd toch weer te hebben kunnen opbouwen!

Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Uitslag
Snelheid
15-05-2022
 10 km
Venloop
42.39
190e/2.976 Alle Man
10e/250 M50

4.16 min/km

3 opmerkingen:

  1. Mij niet gezien in zo’n hitte als collega ouwe zakke(n)loper. Dus top van je en een mooi doel in november.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vorige opmerking is van mij, de enige consequente volger van deze blog dus 3,14 , bij deze. 🍺

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankbaar voor m'n enige trouwe volger, met smart wacht ik ten enemale op je reactie.

    BeantwoordenVerwijderen