zondag 16 juni 2019

Maastrichts Mooiste

Voorbereiding: Op een enkele uitspatting na is het best rustig geworden op dit sportblog... Maar gelukkig is er daar dus weer Maastrichts Mooiste en dan voor het eerst een snelle 5K.

Noodgedwongen, want de lange afstand geniet nog wel de voorkeur. De linkerknie (kraakbeenscheurtje) zegt anders. Nieuwe doelen verzinnen dus. Nog niet eerder een 5K-wedstrijd gelopen, dus dat is al een inspirerend doel.

Ergens onder die magische 20 minutengrens ben ik tevreden; de trainingsintensiteit is daar op gericht (o.a. meer intervallen). En om de pace te garanderen heb ik zelfs de luxe van een haas in de vorm van topper Roel Smeets. Verwachtingen, verwachtingen...

Verslag: Weggegaan op 3.50 gemiddeld, op 19 laag, uitgekomen op 19 hoog. Een paniekaanval van net onder de 20 minuten, zeg maar, want je staat meteen scherp en dat blijft de hele race zo. "Geniet ervan !" , werd er vooraf meegegeven door niet-kenners, haha.

Natuurlijk een te vlotte start, waar Roel gelukkig iets temporiseerde, de brug over, ritme pakken en dan Wijck in. Gemiddelde na 1 km 3.43. Na wat bochten en de oude brug nog meer dan prima op schema (na 2 km gem. 3.47). Ik reken me nog rijk, droom al van een sub 19 tijd. Richting stadspark komt er wat verval, maar druk maak ik me nog niet. Roel spoort me aan op de Heylerhofflaan (na 3 km gem. 3.50) en de pijn is voelbaarder aan het worden, aanzetten wil niet echt. Na het conservatorium staat de teller op 3.52 gemiddeld (4 km), oei. Dan komt de afdaling in de Lenculenstraat, ik geloof er nog steeds wel in en geef gas. Aan het eind gaat notoire foutloper Roel nog bijna naar links, ik weet gelukkig de route, die is naar rechts. Vervolgens valt het gevoelsmatig helemaal stil, zo richting Vrijthof. Als ik nog iets had gewild, moest het nu. Maar helaas, geen kracht, niks over. Gejoel bij de terrassen, niet voor ons nee, maar voor een 10-jarig atleetje achter me. Richting Markt pers ik er nog een laatste versnelling uit, de kleine man (zie de finish van Siep) komt nog voorbij en blijft de officiële tijd steken nog net onder de 20 minuten, 19.56. Eerst balen, gezien het verloop, al snel erna berusting en tevredenheid. Immers toch nog een Strava-PR op de 5K van 19.20 (gem 3.53) en ook nog 1e M50 in de wedstrijd. Poehee, ik was enigszins gehaast, met dank aan Roel.

Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Uitslag
Snelheid
16-06-2019
 5 km
Maastrichts Mooiste
19.56
1e/72 M50
22e/954 Alle 
3.59 min/km

6 opmerkingen:

  1. Net 50 en gelijk 1. Ik zeg "niks meer aan doen ".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 👍 Goed hoor! Klasse. ben benieuwd of ik nog eens onder de 20m kan lopen. Misschien maar eens een keer op trainen 😃

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha die Abraham,
    Nou die geheime mosterd heeft wel gewerkt, gewoon 1e van 50+
    Chapeau!
    Groet van de nog niet vijftiger Pie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Danke Pie. Het is september voor dat je het weet !!

      Verwijderen