zondag 13 oktober 2019

Marathon van Eindhoven

Voorbereiding: Dan toch weer een marathon. Na Rotterdam (2015) niet gedacht dat het er nog een keer van zou komen. En zeker niet met het gewezen blessureleed. Maar de stoute schoenen gaan toch weer aan, nu in Eindhoven. Ben goed getraind en het grote doel is het ontlopen van de man met de hamer, dus te leren van die eerste keer. Je weet nu dat het pijn gaat doen (na die 'warming up' van 30K), je weet dat er verval komt (in dat resterende wedstrijdje van 12,2K). Zuinig zijn met de koolhydraten, de ontspanning in de loop blijven zoeken, borst vooruit. Maar hoe minimaliseer ik dat verval?

Wat is mijn ideale schema om uit te komen op, laten we zeggen, 3u20 (op basis van 2x de tijd op de halve (1u30) + 10% verval)? Dat zou bij een volledig vlak schema gemiddeld 4.44 min/km betekenen. Met welk tempo ga ik dan van start? Ga ik sparen (sneller van start) om het verval op te vangen? Of start ik conservatief en hoop ik zo op reserve in de laatste km-ers? Ok, besloten om op 4.40 weg te gaan en met verval (na de 30K) op 4.48 gemiddeld uit te komen, voorspelde eindtijd is dan 3.22.45 oftewel 5 minuten van R'dam afsnoepen. Nou, succes :-)

Nieuwe schoenen zorgen in de aanloop voor vette stress; ze triggeren een oude blessure aan de onderkant van mijn rechtervoet. Een zenuwbeklemming tussen de 3e en 4e teen (neuroon van Morton); huisartsbezoek, Diclofenac gekregen, maar de maagpijn is niet hoopgevend. Een ander zooltje biedt hoop, al blijf ik onzeker of dit afdoende zal zijn.

Verslag: Heerlijk gelopen, goed pijn gehad, crescendo gefinished. Niet de tijd gehaald die op papier haalbaar zou moeten zijn, daar is het verval nog steeds te groot voor. Maar wat een voldoening om de man met de hamer te ontlopen! Dan is dit maar mijn tempo, dat finishen in een sprint na 42K is machtig mooi, daar was het me om te doen.

De dag begint vroeg als ik samen rond 8.00u met Roel en zijn lief vertrek. Geen zorgen, parkeren in het centrum van 040 en keurig op tijd in het startvak. Waar ik 5 minuten voor de start toch nog even uitspring, want ik zie een plek waar nog snel even geplast kan worden: een perkje voor de ingang van het politiebureau, maar de agenten die er lopen kijken wellicht bewust even de andere kant op :-)

De eerste 20K gaan volgens plan, 4.40 gemiddeld en daarna loopt het toch al weer gestaag op. Tot 30K ga ik dat niet volhouden dus. Ik neem braaf om de 7K een gelletje, drink telkens 2 bekertjes sportdrank en let ook vooral op de ontspannen loop. Dat geeft vertrouwen de hele race lang. Het verval zet in en zet door; ik geef me vlot over en kijk ook wat meer om me heen. Uitgestoken kinderhanden krijgen allemaal een highfive. Ik voel dat ik goed bezig ben als ik straks niet tot stilstand wil komen.

De ademhaling wordt intensiever, de cadans blijft. Dat geeft enkele momenten echt kippenvel, want ik voel me mentaal beresterk. Ik word ingehaald logischerwijs, maar evenzogoed wandelen er ook de nodige, het deert niet, want de gestage pas voortzetten geeft alle voldoening. Op een moment is de pijn aan het linkerbovenbeen te pittig en pauzeer ik luttele seconden.

Met nog 3 km te gaan kan ik mijn pas nog wat versnellen, de straatjes in het centrum en het Stratumseind zijn drukbevolkt en ik heb er zin in. De laatste kilometers zijn de mijne en ooit las ik een hardloopboekje dat heette 'Finishen als een jonge God', nou dat dus. Sprintend over de meet. Geen PR, maar zeer voldaan !!

Roel heeft betere marathondagen gekend, geen momentum (...) en ondanks zijn balen mag het de pret zeker niet drukken. Al kletsend en ook met enkele krampaanvallen zijn we in no time weer in het Zuiden en kunnen de beentjes omhoog.

Op deze manier durf ik een 3e marathon ook wel aan en waarom zou dat niet NY kunnen zijn, lijkt me fantastisch om mee te maken...

Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Uitslag
Snelheid
13-10-2019
 42.2 km
Marathon van Eindhoven
3.36.43
699e/2423 Alle
654e/1990 M
56e/201 M50
5.08 min/km

3 opmerkingen:

  1. Hoi Rob,
    Het lijkt wel of je aan je 3e jeugd begonnen bent. Chapeau!
    Welk merk mosterd eet jij eigenlijk?
    EN lopen in the Big Apple : DOEN!
    Gr Pie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daanke Pieke. Het zijn de louteringen van jarenlange oefening zullen we maar zeggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed om te lezen Rob
    https://pedaalslag.nl/product-categorie/sportverzorgingsproducten/

    BeantwoordenVerwijderen