zaterdag 8 april 2023

Trail des Idylles (BEL)


Voorbereiding
: Met nieuwe trailschoenen togen Jesper, maat Jussi en ik (noodgedwongen op m'n 'gewone' antiproneerders) naar onze achtertuin en trailwalhalla de Ardennen. Rond Malmedy staat de  Trail des Idylles op de agenda, een kleinschalig en niet-commercieel event georganiseerd door een vriendengroep; het bestaat gelukkig nog. Er zijn 4 afstanden te kiezen van 11 tot aan 55 km. Gezien onze voorbereiding voor de RAID 60 moeten we toch wel echt aan de bak, Jesper en Jussi als rookies de 11 km (640 hoogtemeters), zelf kies ik de 25 km (1550 hoogtemeters). 

De afstand en snelheid zijn ondergeschikt aan de hoogtemeters vandaag. We hebben redelijk goed getraind de afgelopen weken, het vertrouwen is er. En het is droog, ook niet onbelangrijk bij al die afdalingen en beklimmingen. Maar 1500 hoogtemeters zullen zeker een aardige wissel gaan trekken. Sinds de Eiger heb ik de stokken niet meer gebruikt, wellicht wel weer eens deze trail. We'll see! 



Verslag
: Een uurtje of wat rijden alvorens we de auto kunnen parkeren bij de 'kantine', waar de start zal zijn. Een klassiek ongezellige plek in Wallonië, je kent het wel, maar o zo eerlijk, geen opsmuk, vooral eenvoud. We vertrekken met 200 lopers om 13u vanachter een nonchalant aangebrachte kalklijn. De bedoeling van vandaag wordt al snel duidelijk, slechts steil omlaag en weer steil omhoog, bijna geen herstel mogelijk; dat heet een pittig, technisch parcours met relatief veel hoogtemeters. We passeren een doorwaadbare plaats, heerlijk koud water tot boven je knieën. En weer omhoog! 

Rond km 7 verzwik ik mijn linkelenkel serieus. Het was al eerder gebeurd, maar nu doet het echt zeer en moet ik even stoppen. Een klein foutje is genoeg, je moet uiterst geconcentreerd manoeuvreren tussen de oneindige boomstronken en uitstekende wortels. Langzaam lopend kan ik verder en trek ik mezelf als een dieseltje weer op gang. 

Telkens zijn de vergezichten prachtig, het is een mooie dag met best wel wat zon. Het fourageren bij km 15 was een mooi ijkpunt, een colaatje en wat zoetigheid en weer vlot door. In de volgende afdaling ga ik weer door m'n enkel en denk meteen ook aan uitstappen. Een collega-loopster biedt een ondersteunend woord. Wonder boven wonder verdwijnt de pijn weer vrij vlot en in het lagere doch fiere tempo kan ik me best aardig handhaven. Klap op de vuurpijl krijg ik in een klim nog een vallende steen op dezelfde enkel, dan wel aan de binnenkant, zucht.

Opvallend vandaag is dat ik me continu tussen de 30-ers begeef, niet tussen de 50-ers dus. Voel me, ondanks de enkel, competitief en sterk, weet wat ik aan het doen ben, kachel lekker door, ook lopend omhoog. Uiteindelijk ben ik blij de wilde klanken van de brassband te horen die bij de finish de lopers luidruchtig ontvangt. Jesper en Jussi staan me daar op te wachten, ze zijn al gefinished van hun 11 km (in 1u45 beide) en gezamenlijk drinken we een Juup. Wat een avontuur weer, toch wel weer diep gegaan, heerlijk afgezien. Dank je wel Ardennen!

UITSLAG

Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Uitslag
Snelheid
08-04-2023
 25 km
Trail des Idylles
(BEL)
3.31.43
55e/186 finishers
5e/22 M50
8.28 min/km

Geen opmerkingen:

Een reactie posten