zaterdag 7 september 2019

Halve Marathon van Stockholm

Voorbereiding: Tijd voor een weekendje Richard in Stockholm. Na de Vasaloppet (90 km langlauf in 2006) en de Lidingoloppet (30 km trail in 2015) is dit een derde sportief hoogtepunt in Zweden: de halve marathon van Stockholm.

Toch best wel weer een ambitie gezien het feit dat het fysiek niet allemaal vanzelf gaat. Maar ondanks alle pijntjes is het gelukt om goed getraind aan de start te kunnen verschijnen. Het doel van 1u30 is vrij heilig, het vraagt om een steadypace van 4.15 min/km gemiddeld. Parcours is aardig vlak en er is regen voorspeld.

Verslag: Na de altijd warme ontvangt bij het gezin van Richard toog ik zaterdagmiddag naar de expo op Skeppsholmen om de startbescheiden op te halen. De voorspelde regenbui is zojuist geweest, het klaart nu op en het is prima loopweer. De harde muziek zweept de lopers in de startvakken op, zelfs blauwgele rook bij het startschot, even de adem inhouden. 15.30u stipt, de massa komt in beweging, vechten om wat ruimte, de gebruikelijke onrust. Dan volgt al snel de tunnel, geen GPS, maar erger nog, geen accurate herberekening daarna. Lopen op gemiddelde (4.15) gaat niet meer, dan maar de 2 pacers van 1u30 volgen. De actuele snelheid kan ik wel aflezen, dat gaat steevast net boven de 4 min per km, te snel dus, maar de pacers lopen door. Ik begrijp er niks meer van. Dan de wedstrijdklok bij 10K, 42 minuten. En bij 15K, 1.03.
rood-wit-blauw
Het lopen gaat redelijk, niet perse op souplesse, meer op power en wilskracht. Kan de tijd niet loslaten en de route spreekt niet echt tot de verbeelding, met best nog veel verloop. De kilometers gaan desondanks vlot en ik tel ze af. Hoewel het continu druk blijft om me heen, vormt er zich geen adequaat groepje, opmerkelijk, het is ieder voor zich. Na de laatste klim weet ik dat het enkel nog dalen is richting de finish.

Het geloof in de 1u30 bestaat gek genoeg nog steeds, dus ik probeer nog aan te zetten. Dat lukt en duik zo net 9 seconden onder het voorgenomen doel. Wat een vreemde beleving. Niet perse lekker gelopen, te snelle pacers (1.28 blijkt als ik er eentje aanspreek na de finish), toch ook te druk voor mij, geen duidelijk idee qua tijd en toch het doel gehaald. Tjonge, jonge, het kan verkeren. Nu, the day after, ben ik er toch behoorlijk trots op, dat een maand serieus trainen dit kan opleveren, nog steeds.



Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Uitslag
Snelheid
07-09-2019
 21.1 km
Halve Marathon van Stockholm
1.29.51
502e/6459 Alle Man
31e/747 M50
5e/66 NL-ers Man
4.15 min/km


4 opmerkingen:

  1. Succes en vergeet niet te genieten! En groeten aan de "Buil".
    Pjotr

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi prestatie man ! Eentje voor de boeken , onder de 1:30.
    Dat zie ik niet veel 50+ doen. Skoll!
    Groet Pie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank Pie. Van de 747 deelnemende M50-ers waren er 31 onder de 1u30. De laatste was ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Netjes. Ik zeg " niks meer aan doen"..

    BeantwoordenVerwijderen