zondag 17 september 2023

Halve Marathon van Kopenhagen (DEN)


Voorbereiding: Afgaand op de data van Strava zit het wel snor met de conditie en fitheid. De afgelopen periode heb ik blessurevrij en met plezier best veel getraind. Sneller gaan we niet meer worden, maar wel steviger en stabieler. En daarnaast, enkele kilo's onder gewicht, d.w.z. voor het eerst steady 76. Scheelt weer een paar pakken suiker... 

Doel van deze halve is om onder de 1u36 (limiet 55 jaar) te finishen, om vervolgens als time-qualifier weer mee te kunnen doen aan de NY marathon. Wil daar graag eens rennend finishen...

Verslag: Heerlijk ontspannen gelopen en ook wel geconcentreerd, want wat een grap was de start. Er is wel een startvakindeling op Fredriksberg, maar er zijn geen vakken, enkel losse vlaggen, waardoor Jan & alleman naar voren kruipt. De eerste 3 km waren niet te doen, bang om al veel tijd te verliezen heb ik, al zigzaggend, best veel versnellinkjes moeten doen. Op souplesse natuurlijk.

Op m'n klokje staat lang een gemiddelde snelheid van 4.15u, precies t schema van 1u30, prima. Achteraf gezien heb ik me toch iets te rijk gerekend, want de afstand (op dat klokje) was ook groter. Had de 1u30 denk ik toch net niet gehaald, maar moet er dus beter opletten of de afstand ook klopt...

De eerste 5 gaan in 21.21, bij 10 km kan ik me de 43 minuten (21.34) herinneren en de 15 km bij Kongens Nytorv passeer ik onder de 1u05 (21.39). So far so good!

Maar het tempo om me heen verslapt als we rond km 16 langs het water lopen, een soort collectieve vermoeidheid. Een enkeling probeert het oude tempo op te pakken, bij velen gaat, ook door de warmte om 12.30u, langzaam het licht uit. Ook mijn lijf heeft moeite, ook mentaal, om nog eens aan te zetten. Haal ik de 1u30? Het houdt me wel bezig, want het zou de kers op de taart zijn.

De parcoursverkenning op de fiets van gisteren (vanaf km 14 tot het eind) werpt z'n vruchten af, want ik weet precies waar het vals plat omhoog en omlaag gaat. De finish nadert en ik probeer nog een keer alles te geven, maar 't is niet veel meer. Uiteindelijk dus 1u31 laag, meer zat er niet in vandaag.

De beloning van Buka Bakery

Overigens wel ruim voldoende voor de inschrijving NY2024. En zo werd het dus toch nog een framboos op de croissant...



Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Uitslag
Snelheid
17-09-2023
 21.1 km
Halve Marathon Kopenhagen 
(DEN)
 1.31.26
2362e/24979 Alle
2096e/15274 M
109e/1383 M50-54
4.20 min/km

Geen opmerkingen:

Een reactie posten