zondag 14 januari 2024

Halve Marathon van Egmond


Voorbereiding: Dan toch eindelijk, deze bucket-list hardloopklassieker. Een eind uit de richting en qua logistiek niet perse een handige, maar de strijd met de elementen bleef lang genoeg lonken. Het mulle zand, de te verwachten kopse wind, de glooiingen van de duinen, laat maar komen! Geen 1u30-druk, die ik bij elke halve marathon op de weg ervaar, maar gewoon ervaren en hopen dat 1u35 mogelijk is. 


Verslag: Na een gezellige bijkletsavond in Amsterdam bij Khaled & Vanessa rijd ik zondagochtend met een opgetogen gemoed richting Egmond aan Zee. Naar begraafplaats Rinnegom wel te verstaan, met dank aan googlemaps, dichterbij kan ik niet parkeren. Het plan slaagt, maar het wandelingetje naar Egmond is, na de welkomstregenboog, een hele natte... 

In de sporthal vind ik al snel David en al druk pratend togen we langzaam naar de start. De gevoerde blauwe cape van de NY-marathon houdt me in het startvak al wachtend heerlijk warm...

Het gaat los! Na een paar bochten draaien we het strand op en zoek en vind ik een ritme. Dat is een stuk sneller dan verwacht cq. gepland; mede dankzij de westenwind die qua kracht ook meevalt. Haal echt honderden, zo niet miljoenen lopers in, lopend op het harde stuk zand aan de zeekant. Zo gaan de eerste 7 km strak in 4.22 min/km gemiddeld, lekker!

Na de strandopgang in Castricum kies ik in de lichte afdaling om op de weg te lopen i.p.v. het (te) drukke fietspad. Voel kracht. Nu de lange sliert door duin en bos terug. Camping Bakkum geeft energie, wat een geluid van die menigte, top! Vanaf km 12 komt echter de klad er in, het wordt saaier en ik lever snelheid in. Moet mezelf af en toe echt motiveren, het inhalen helpt daarbij wel uiteraard en het gelletje ook. De koude regen maakt het nog wat heroïscher, maar mijn merinootje is niet echt onder de indruk :-) Vanaf km 17 start mentaal de eindfase, het aftellen der km's. Nog een klimmetje bij km 18, dan nog een paar bochten in Egmond en dan de eindsprint op de boulevard. Ik klok 1u33 exact, boven verwachting, officieel 1u32.57. Trots op deze eindtijd!


(De, door de vele regen van de afgelopen tijd, aangepaste route is jammer genoeg zo'n 200 meter te kort, zo krijgen we wel allemaal een gratis klein minuutje.)

Vlot alle natte spullen uit en warme droge kleren aan, wollen muts op. Al debriefend met David (1u40.19) togen we tevreden en met een heerlijk moe lijf huiswaarts. Dank je wel Egmond!




Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Uitslag
Snelheid
14-01-2024
 21.1 km
Halve Marathon van Egmond
1.32.57
700/7539 Mrec
726/9864 Alle recr

1041/10382 M
1124/13638 Alle
4.24 min/km


Geen opmerkingen:

Een reactie posten