zaterdag 16 juli 2016

Eiger Ultra Trail E51 (Zwitserland)



Voorbereiding: Toewerken naar een nieuw sportief hoogtepunt, hardlopen in de bergen. Na het zien van onderstaand filmpje duurde het niet lang meer voordat ik me inschreef. Voor de 51K en zo'n 3.100 hoogtemeters. Lastig inschatten, maar ik denk qua duur toch wel 8u sporten.


De Eiger Ultra Trail 2016 bestaat pas slechts enkele jaren, maar is vanwege de prachtige omgeving zeer populair. Vanuit de basis in Grindelwald (hoogte 1.027m) lopen we 'een rondje' met uitzicht op de Eiger, de Monch en de Jungfrau, allemaal 4000-ers. Wegens de zwangerschap heeft Gosia haar inschrijving op de 16K helaas moeten annuleren, maar samen (1+1=3) togen we met de good-old caravan (1978) naar Zwitersland.


Verslag: Gaaf, dat was het! Mooi en zwaar tegelijk. En om aan te geven hoe zwaar: na de finish duurde het een kwartier voordat mijn ademhaling weer rustig was. Dan weet je dat het vrij maximaal was allemaal...

Om 6.45u starten we in Grindelwald, de plaatselijke bakkers beklappen ons en via wat paadjes op en af komen we in de echte natuur, voor de rest van de dag, selbstverständlich.

Het is een lange slinger van sportieve wandelaars als het steil omhoog gaat, rennen is onmogelijk. Na 8.3 km bij de Grosse Scheidegg is de eerste fourageerpost, we zijn nu 'boven'. Ik loop nog steeds in mijn merinowolle longsleeve over mijn hardloopshirt, het is fris in de schaduw. 

Het bergpad vervolgt halverwege een berg en het is genieten geblazen. Op naar het toeristische First (vanwege de kabelbaan) na 14 km (in 2.09.25), waar we via de nieuwe 40 meter lange zogeheten Cliff Walk uitgedaagd worden qua hoogtevrees. Even iets eten en dan in langlaufpas met de stokken naar de Bachalpsee en een stukje dalen naar Feld (20 km) om vervolgens aan de zware klim naar de Faulhorn te beginnen. Op dat punt had ik er precies 3u27 opzitten, mijn marathontijd. De klim duurt exact een uur en boven wacht er cola en chips, wel even achter in de rij aansluiten...Ik ben nu op 2.680 meter en heb er exact 25 km (in 4.29.43) opzitten, klaar voor de lange afdaling.



Enkele dagen eerder heeft het flink gesneeuwd, dat levert mooie plaatjes op, zeker op deze zonrijke dag. Maar in het afdalen kom ik met mijn hardloopschoen in de problemen: te weinig grip, glijden en dus vertragen. Met de stokken zoek ik geregeld de balans, ben ik blij als de steilheid even meevalt, maar de sneeuw zorgt voor het avontuur... Er komen de nodige wandelaars omhoog op dit singletrack en het is druk nu, passeren is geen optie, niet dat ik het nu zou kunnen, maar soms voel je de hete adem in je nek. Na Egg (29,8 km) wordt het wat rustiger, minder steil en meer op en af op droge paden, dat is wat ik leuk vind en waar ik nog steeds de kracht in mijn lijf voor voel. Er zijn aanmoedigingen van groepjes supporters hier, leuk. Net voor Schynige Platte (37.3 km) slingert de daling weer steil en zeggen mijn bovenbenen, die voel ik nu dus echt, te temporiseren.

Vanaf hier enkel nog dalen naar de laatste post in het dal, Burglauenen (44.4 km in 8.02.53); dit stuk was voor mij het zwaarst. Mentaal ook omdat ik veelvuldig ben ingehaald, maar het dalen duurde voort en voort, stijve spieren i.p.v. souplesse; ik besluit dat ik toch meer een hardloper ben dan een trailer... Naderhand zal ook blijken dat ik 2 bloedblaren onder mijn nagels van beide dikke tenen ontwikkel hier, maar de benen hebben het het zwaarst. Een mooie waterval verfrist het hoofd. Eindelijk aangekomen in het dal bel ik Gosia, zodat ze op tijd bij de finish kan zijn. Nu is het nog 7 km valsplat omhoog, we nemen hier afscheid van de 101 km-lopers.

Gelukkig kan ik weer rennen :-)  Het tempo is weliswaar aardig weg en ik begin al te verlangen naar het einde. De kick van het gehaald te hebben zwelt langzaam op... Nog een hele pittige laatste klim en dan uitrollen naar waar ik 9u eerder vertrok: finish! (FILMPJE) Ik laat me de steen omhangen (origineel !), geniet van een alcoholvrij bier en debrief bij mijn 20-weken Schwangere Freundin, om vervolgens op blote voeten terug te lopen naar de vriendelijke camping aan de voet van de Eiger noordwand. Topdagje !!

Van alle Nederlanderse deelnemers:
9e/37 M40-50_NL
17e/67 Alle M_NL
Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Uitslag
Snelheid
16-07-2016 
 51 km
Eiger Ultra Trail
8.59.32
70e/160 M40-50
184e/468 Alle M 
10.34 min/km

3 opmerkingen:

  1. Heute (= Eiger Ultra Trail)ist nicht alle Tage
    Du bist gekommen und wie ,das ist keine Frage.
    Zehr schön und eine Spitze ergebnis!
    Das ist nicht fur die Pis
    Respect!!!!!!!
    Der Peter (auch bekannt unter der Nahme Pie)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kanjer! Dat is het woord dat past in deze olympische tijden. Jij hebt je eigen multiple monti olympi gekilld (zegt Isabel) en daarvoor verdien je een diepe buiging:) neet sjlech veur eine jong oet keer��

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sjoen fotoos vaan de zwitserse bergen. Gooi herinneringen aon en diech zoe te zien noe auch. Sjöne grusse von her Denen ��

    BeantwoordenVerwijderen