zondag 25 februari 2024

Vasaloppet (ZWE)

Voorbereiding: "Ik win nooit iets!". Dat cliché doet voor mij geen opgeld meer, sinds ik in december een gratis inschrijving voor de Vasaloppet in de schoot geworpen kreeg. Als koper van een lousy t-shirt in de webshop van Worldloppet dingde ik als vanzelf mee en zo geschiedde. En dan nog een toeval: Richard had zich, na onze gezamenlijke deelname in 2006, al reeds ingeschreven voor de öppet spår, de toertocht versie. Iets relaxter dan de race een week later, nog steeds 10.000 man aan de start. Precies 18 jaar na onze eerste deelname doen we dit kunstje nog een keertje dus. Toen 36/37, nu 54/55 jaar... 



I fäders spår för framtids segrar 
(In our fathers' tracks for future victories)

Verslag
: Na een paar uurtjes rusten, slapen was het niet, gaat om 4.15u de wekker. Met militaire precisie maken we ons klaar voor de lange dag die komen gaat. Een kwartiertje later verlaten we ons knusse tuinhuisje en zitten we binnen aan het ontbijt bij onze zeer hulpvaardige gastvrouw en -heer. Om 5.00u rijden we met de auto naar het centrum van Mora waar de bussen staan en geven ondertussen 2 andere jonge Zweedse gasten een lift. Met dit jaar de 100e versie staat de organisatie als een huis. In de busrit naar Sålen, bijna anderhalf uur, eet ik nog wat droge pasta en begint de zin om te starten nu echt. De bus uit, mijn vers gewaxte latten haal ik op en vanuit het laatste startvak 7 starten we dan eindelijk om 8u aan de megatocht.

Ondanks de cohorten-start staan we op de eerste flinke klim meteen stil. Net als toen in 2006 bij de race. Het versmalt en de massa vertraagt. Eenmaal boven lukt het langzaam een ritme te vinden, bij km 3. Ik zie Rich gemakkelijk en ontspannen glijden, de linkerloipe is de meest ijzige en heeft daarmee de voorkeur. Het duurt een poos voordat ik eindelijk de 10km/u als gemiddelde op m'n horloge zie, dat stemt tevreden. (Droomtijd 9u)

Na Mangsbodarna wordt de kwaliteit van loipes slecht. Als ze er al zijn. Veel papsneeuw en daarmee wordt t al vroeg werken geblazen. Als het de rest van de dag zo blijft, dan is de fun er wel snel van af...

Richting Risberg krijg ik steeds meer last van buikkrampen. Gas worden steken, die ik probeer weg te blazen. De gedachte om halverwege uit te stappen popt op. Langs de route zoek ik kilometerslang naar een geschikte plek, in de sneeuw zak je een meter weg namelijk, en na de nodige pijnaanvallen is de opluchting groot als een Zweedse boom dienst doet als toilet. Volgende stop nog eens naar een echte toilet en toen was het klaar. Brood eten als stopper en met een gelletje weer op krachten proberen te komen. Dat lukt gelukkig, pffjew.

Richting Evertsberg, halverwege, gaat het weer goed. Met name bij klimmetjes voel ik me sterk, haal ik weer wat mensen in en is het genieten terug. Een fijne cadans bij het glijden en ontspanning bij het afdalen. Richard heb ik inmiddels al lang uit het oog verloren.

Er zijn stukken met slechte loipes, die sterk vertragen, maar waar je echt in het bos bent en de temperatuur lager is, gaat het weer vlotter. Dit is het verschil als het rond het vriespunt gaat. De laatste 3 stops tel ik de kilometers af, houd ik een steady pace aan en foerageer ik steeds degelijk, veel drinken (blåbärsoppa, koffie, water) en m'n gelletjes helpen echt.

De schemer valt in. Bij elk km-bord praat ik mezelf moed in, "op naar de volgende km" en door de vele afdalingen komt het volgende bord soms vlot. Bij Eldris, de laatste stop, zou de klok op 16.30u moeten staan als ik de 9u30 zou ik willen halen, mijn bijgestelde doel, maar het was al 16.55u. Het wordt donkerder en de verlichtte paden brengen me uiteindelijk na 9u52 terug in Mora. Heel blij dat ik er ben, zeer tevreden en ook trots. Het nodige weer overwonnen en doorgezet. En in vergelijk met 18 jaar geleden toch meer dan een half uur vlotter...


Na de medaille en het biertje check ik de app en zie dat Rich 8u40 heeft gehaald! Wow, ben zwaar onder de indruk. Zijn trainingsarbeid heeft geloond, echt super. Na het douchen, waar ik 2 vette bloedblaren aan m'n beide dikke tenen gewaarwordt, treffen we elkaar en debriefen we gezellig in een restaurant met een dikke vette hamburger. Wat n belevenis weer! 


Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Uitslag
Snelheid
25-02-2024
 90 km
Vasaloppet
9.52.15

 
6.34 min/km



Geen opmerkingen:

Een reactie posten