zondag 6 november 2022

Marathon New York (VS)

Voorbereiding: Wat een moeite, voor m'n 3e marathon, helemaal de grote plas over en dan moet de echte inspanning nog komen. Maar goed, ook ik ben blijkbaar niet geheel ongevoelig voor wat spektakel, dat wisten we al. Het is 2 jaar later dan gepland vanwege covid, New York 2022, here we come !

De voorbereiding zal serieus zijn, om een eindtijd rond de 3u30 te kunnen halen. En liefst een seconde eronder. De ervaring leert dat ik na de 30K een behoorlijk verloop heb en hoe beter getraind ik aan de start sta, hoe frisser ik aan die laatste 12K kan beginnen. Een hel wordt het toch, dat laatste uur.

Duurvermogen kweken, lange en langzame trainingen, daar zal ik (in afwijking van Eindhoven 2019 die ik er 'even' bij deed) echt in moeten investeren. In de maanden september en oktober zal ik een trainingsbeest moeten worden. 

Maar de voorbereiding loopt anders: na een handvol halve marathons in training, 1x 25K en 1x 30K komt de klad erin en is het toch alweer te veel gevraagd voor het lijf.

Runnersknee, ofwel de tractus iliotibialis zorgt voor uitstralingspijn aan het gehele rechterbeen, van heup tot enkel met als grootste euvel de wrijwingspijn aan de buitenkant van de knie. De training ligt een maand voor de marathon volledig stil. Gelukkig kan ik nog wat fietsen en doe ik 2x per week samen met de fysio aan krachttraining. Op hoop van zegen dus en met een heel onzeker gevoel over op welk moment de pijn zal toeslaan...

Verslag: De wekker gaat om 4.00u in de ochtend. Een half uurtje later loop ik op 5th Avenue tussen de daklozen en huiswaarts kerend stapvolk, op zoek naar de bus. Een kort ritje van een half uur brengt ons naar Fort Wadsworth, het tijdelijk ingerichte startdorp aan de voet van de Verrazano Bridge, alwaar het grote wachten voor de start gaat beginnen. 

De helikopters vliegen over, het volkslied wordt live ten gehore gebracht, Frank Sinatra wordt ingestart en om 'klokslag' 9.45u komt wave 2 dan eindelijk in beweging. Er vormt zich al snel een groepje rond de pacer van 3u30 en ik loop er enkele meters voor, dat voelt comfortabel. Na de brug lopen we Brooklyn in en daarmee ook de mensenmassa. Het lopen kost geen energie en de aanmoedigingen en muziek brengen meteen een feeststemming, ik voel me echt opgetild. De eerste 10 km in 49.34 min (4.57 min/km), prima. 

Met de knie ben ik niet bezig, het is genieten en in een steady pace doorkachelen. Het is unseasonably warm (24 graden) dus goed drinken en mijn pet geef ik aan een jongetje langs de kant; hield teveel warmte vast. Met vertrouwen de 20 km in 1u40.48 min (5.02 min/km).

De aanloop naar de Queensboro Bridge duurt me te lang, dat is het 25km-punt en lopen we Manhattan op. Het gaat minder, zit (te) hoog in de hartslag en vertraag. Op de brug is het 25 km in 2u10.54 (5.14 min/km). Volgende focus is Jesper, die bij de 108e straat staat met een liter sportdrank. Ik tel de genummerde straten af en maak zelfs een toilet-stop. Het is werken geworden en mijn knie wil ook niet meer. Eindelijk ben ik bij Jesper (30 km in 2u44.14 (5.28 min/km)) en na een korte chat probeer ik nog wat meters te rennen, maar het wil niet meer. De pijn is er direct en ik geef me al vrij snel over. Het 'grote verwerken' heb ik de afgelopen maanden thuis al gedaan, eigenlijk is 30K al een mirakel. 

De stoet voor mij begeeft zich richting Harlem. Inmiddels wandel ik dus en velen met me. Het zal echter wel een lange wandeling worden, waarin ik nog een paar keer heb geprobeerd te rennen, maar dat ging dus niet. Niks forceren, dat heeft geen enkele zin en doet direct zeer. De drukte langs de kant wordt enkel groter, dito het kabaal, "You got this!". Als wandelaar ben ik er wel enig moment klaar mee, zeker in Central Park, waar ik graag had gerend. Daar voelt het wel als jammer. Bij de finish wil ik de medaille niet laten omhangen, geef maar in mijn handen. Komt er nog een traan? Ik doe mijn best, maar nee, het is goed zo. Het er alles aan gedaan de afgelopen maanden, this is it. Bij de medische tent krijg ik ijs voor op de knie en voel me al snel weer ok. De spierpijn is een dag later al goed te doen en genieten we nog even van stad, weer een groot avontuur rijker!



Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Uitslag
Snelheid
06-11-2022
 42.2 km
Marathon van New York
4.55.58




1 opmerking: