zondag 22 augustus 2021

Halve Marathon van Berlijn (DUI)

Voorbereiding: Na meer dan anderhalf jaar COVID-pauze is het dan eindelijk weer zover, de mogelijkheid om die leuke wedstrijdspanning te kunnen ervaren tijdens een hardloopevent. De oorspronkelijke inschrijving dateert al weer van 5 april 2020 en is meerdere keren verplaatst, maar vindt nu dan echt plaats op 22 augustus 2021. 

De achterliggende periode kent het nodige blessureleed inclusief de onzekerheid of een verantwoorde deelname wel haalbaar zou zijn. Het wennen aan de nieuwe steunzooltjes duurde langer dan bevroedt en de linker achillespees had het er zwaar mee. Dus eerst de trainingsintensiteit terugschroeven, dan een racefiets kopen om de conditie op peil te houden en ook nog naar de fysiotherapeut voor 4 sessies shockwave-therapie. Berlijn gaf me exact 10 weken na het ontstaan van de klachten; met enig geluk zou ik het kunnen halen...

Berlijn is echter geen doel op zich, dat is namelijk de marathon in het najaar. Gezien de beperkte trainingsarbeid stel ik me op voorhand tevreden met een tijd van 1u35 ofwel 4.30 gemiddeld. De pijnklachten zijn gering en de reactie na het lopen blijft grotendeels achterwege. Natuurlijk is de achilles nog niet echt getest, het blijft daarom vooral goed op letten. 

Verslag: Samen met Jesper toog ik de dag voor de wedstrijd, in 6u30 rijden, naar Berlijn. Aldaar we dezelfde dag nog zo'n 20.000 stappen door de stad banjeren. Van de oude lufthavn Tempelhof (om bij de expo het startnummer op te halen), via Checkpoint Charlie naar ons hotel nabij de Friedrichstrasse. Na het avondeten bij de Vietnamees liggen we op tijd in 't mandje, al constateer ik wel 'n blaar...

Op de wedstrijddag sta ik in alle vroegte in dat ding te prikken en te pulken, met weinig succes. Enkel erop staan is al pijnlijk. Bij de medische tent bij de start kunnen ze niks anders voor me doen dan een pflaster en is 't afwachten hoe het zal gaan.

De opzwepende muziek in het startvak zorgt om stipt 9.00u voor een flitsende start. Uiteindelijk heb ik toch besloten om weg te gaan op 4.15 min/km gemiddeld, ofwel een eindtijd van 1u30. We zien wel. Het begin gaat lekker en ik heb er zin in. Na de 10 km, op de Kürfurstendamm, voelt de linker achillespees echter niet goed, ik moet terug in tempo. Ook kost 't hoge tempo me inmiddels best wat moeite (te hoge hartslag) en ik begin de kilometers al vanaf de helft af te tellen. Dan toch te weinig op vermogen kunnen trainen, ben ik bang. 

Overigens geen enkele last van die blaar. De route is bijna zo vlak als 'n biljartlaken en ik vind lange tijd een groepje (een Zweed en 'n jong koppel) om de steady pace vast te houden. Na km 13 heb ik de tijd echter losgelaten en werd 't beetje-bij-beetje steeds meer werken. 

We passeren de Potsdamer Platz en het (lange) wachten is op 't laatste rechte stuk Unter den Linden. Met een aanmoediging van Jesper pers ik er laatste versnelling uit en finish even na de Brandenburger Tor. De sufferscore was te hoog, al valt 't tijdverlies nog aardig mee, 1u33.

In de nacht word ik rond 4u wakker van de scherpe pijn aan de achillespees en de dag erna loop ik aardig mank. Gelukkig hebben ze in Berlijn van die elektrische stepjes, zodat ik in ieder geval de rest van de tijd sneller lijk dan dat ik feitelijk ben...    Filmpje 

Kijk eens wat een leed om me heen 😂

Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Uitslag
Snelheid
22-08-2021
 21.1 km
Halve Marathon van Berlijn
1.33.38
849e/8.683 Alle Man
67e/1.609 M50
18e/189 NL-ers Man
4.26 min/km

2 opmerkingen:

  1. Gute Morgen,
    Das war wieder Spietze.
    Zum Wohl.
    Prosit.
    Heute ist nicht aller Tage, der Blog is wieder da,
    Keine Frage.
    drie,ein vier

    BeantwoordenVerwijderen