zaterdag 13 april 2024

Trail Sawe Qui Peut (BEL)


Het trailseizoen is weer geopend! Op naar de Ardennen dus, waar het goed toeven is, mijn achtertuin. 

De afgelopen periode heb ik al aardig wat getraild, ook in de Ardennen en de nodige hoogtemeters zitten in de benen. Vandaar dat ik het aandurf om met de maar liefst 12 jaar jongere Martijn (ha!) een duo te vormen tijdens de 22 km in Charneux, regio Jalhay: La Sawe Qui Peut, zo'n 500 hoogtemeters. Nog niet eerder liep ik als duo, hoe gaat dat zijn? 

Samen met kleine Niklas & Christien treffen Martijn en ik elkaar ruim voor de start. Het is een prachtig zonnige dag en dat zal zo blijven, boven de 20 graden. Een kleinschalig evenement dat start bij het scoutinggebouw, waar het er heerlijk relaxt aan toe gaat. Voor het inschrijfgeld hoeven we het ook niet te laten, € 7 p.p. inclusief crêpe na afloop.  

Na de laatste instructies beginnen we rond 14.30u aan het avontuur. Martijn op de Vibrams en dat geeft soms net wat minder grip met al die stenen. Het leidt zelfs tot een val, maar het is niks ernstigs gelukkig.

Zelf loop ik in de 'spaarstand', wetende dat ik het meestal op het eind toch nog wel voor de kiezen krijg. De meest serieuze klim is langs te Hoegne omhoog en daarna richting de Hoge Venen nog in een met bomen en wortels omgeven kronkelend pad, wat maar aanhoudt en aanhoudt. Het is aardig technisch allemaal, goed opletten waar je je voeten neerzet. Martijn is hier wat achter geraakt en helemaal bovengekomen wacht ik 5 minuutjes op hem. 

Het gemoed is edoch prima en samen togen we verder. Nog iets omhoog via de bossen en dan is het afdalen geblazen, op tempo, ook wel weer eens lekker. Er volgen nog wat technische passages, waarbij het vooral ook opletten is waar de bordjes hangen. Om ons heen lopen er genoeg mensen mis en roep ik zo nu en dan 'ici', als akela van de middengroep. Na de heerlijke boterkoek bij het ravitaillement (rond de 16km) tellen we de km's af, om na een pittige laatste klim door de weiden, te finishen na ruim 2u draven. Tijd voor bier! 

Al met al een geslaagde exercitie, we besluiten: volgend jaar gaan we weer!


Datum
Afstand
Wedstrijd
Eindtijd
Uitslag
Snelheid
13-04-2024
 22 km
La Sawe Qui Peut
(BEL)
2.21.10
19e/76 alle duo's
6.18 min/km


2 opmerkingen:

  1. 12 jaar jongere gast16 april 2024 om 17:34

    Wat een mooie loop was dit! Mijn vorm van de dag was crap maar gelukkig maakte de crêpe veel goed ;-) En niet te vergeten de bloedmooie omgeving, prachtige weer en goed gezelschap 🍻

    BeantwoordenVerwijderen